2007. augusztus 18., szombat

Már a Fradira is fáj Gyurcsányék fog

2005.09.23 08:09:53

Persze nem a Fradira, hanem a Fradi 8 hektáros területére is fáj Gyurcsányiék foga. Ezzel két legyet ütnének egycsapásra. Egy régi, patinás egyesület megszűnne, ahol nemzeti érzelmek voltak, és mindig is rühellték a komcsikat. A másik pedig az értékes terület, Ott remek plázák és lakóparkok építhetők.

Ez az ősszeg évente mintegy negyvenmillió forint. A Ferencváros tehát nem ingyenesen használja azt az Üllői út 129. szám alatti ingatlant, amely eredetileg teljes egészében az egyesület tulajdona volt, hanem fizet érte.

8 ha, 40 m Ft / év. Nem rossz!

Eredetileg sem volt az egyesület tulajdona, a fővárostól bérelte, ha nem tévedek igen nagyot.

Egy kanyi állami pénzt sem az ún. "profi" labdarúgásba! Nyereségérdekelt magánvállalkozások, hát tartsák el magukat!

Az FTC tudomásom szerint olyan mocskosul le van égve, hogy egy kibaszott osztrák szállodaszámlát sem tudott idejében kifizetni, és a világ szégyenére nyomoruságos alkudozásba kezdett, hogy az adosság cserében a meccseken hirdetnék a szállodát.


Az Üllői úti 129. szám alatti ingatlan, azaz a Fradi pálya hasznosításával kapcsolatban az elmúlt napokban számos információ látott napvilágot. A pontosság érdekében a Ferencváros a következő tényekről tájékoztatja a nyilvánosságot. A minapi kormányülés nem a Ferencváros javaslatát vette le napirendjéről, hanem a kabinet saját ötlete nyomán, a Nemzeti Sporthivatal által előkészített javaslatot. A Ferencváros soha nem akart 30-35 ezres, vadonatúj stadiont építeni, pusztán a meglévőt felújítani, korszerűsíteni. Az FTC nem ingyenesen használja az Üllői úti ingatlant, hanem a jegybevétel 25 százalékát, évi mintegy negyven millió forintot fizet érte. Az FTC számára nem jelentett volna költségvetési támogatást az új stadion felépítése során, a használati jog megváltásaként kifizetni tervezett 1,7 milliárd forint. Ennek az összegnek négy-ötszörösét kapta volna meg az állam attól a befektetőtől, amely elnyerte volna az ingatlanhasznosítás jogát az Üllői úton. Ebből fizették volna ki a használati jog megváltását, s nem az adófizetők pénzéből.
Az Üllői út 129. szám alatti nyolc hektáros terület tulajdonjoga eredetileg az FTC sportegyesületé volt. A tulajdonjogot az állam államosítás révén szerezte meg azzal, hogy a Ferencvárosnál maradt az ingatlan vagyonkezelői joga. 1973-ban az FTC használati jogot szerzett az ingatlanon azzal, hogy lemondott az állami tulajdonban lévő és a sportlétesítményeket kezelő intézmény javára a vagyonkezelői jogról. A használati jog 2016-ig történő, tehát további 25 éves fenntartásáról 1991-ben újabb megállapodás született az állam és az FTC között, ami jelenleg is hatályban van. Ennek alapján, az ingatlan használati jogáért cserébe, az FTC a jegybevétel 25 százalékát fizeti az állam képviselőjének, a Sportfolió Kht-nak. Ez az ősszeg évente mintegy negyven millió forint. A Ferencváros tehát nem ingyenesen használja azt az Üllői út 129. szám alatti ingatlant, amely eredetileg teljes egészében az egyesület tulajdona volt, hanem fizet érte.

A jelenlegi vagyonkezelő a Sportfolió Kht. Tavaly tavasszal azzal az ajánlattal kereste meg az FTC-t, hogy – egy forint jelképes összegért cserébe – a vagyonkezelői jogot 49 évre visszaadja a Ferencvárosnak. Azzal a céllal, hogy a forrásgondokkal küzdő kht. megszabaduljon a fenntartási költségektől, ami évi mintegy 150 millió forint. Ezt az ajánlatot az FTC elfogadta. A felek 2004. március 10-én erről megállapodást is aláírtak. A megállapodást az akkori szaktárca ellenjegyezte. A sporttárca az aláírással azt fejezte ki, hogy akaratával megegyezik mindaz, ami a megállapodásban szerepel. A megállapodás alapján szerződésnek kellett volna születnie 2004. április 30-ig, amelyben átadja az állam a vagyonkezelői jogot az FTC-nek 49 évre. E szerződés nem született meg. Az előzetes megállapodást állami kezdeményezésre a felek hatszor módosították. A legutolsó módosítás határideje 2005. augusztus 31-vel járt le. A megvalósításra – vagyonkezelői jog átvételére, az ingatlan hasznosítására – az FTC minden pillanatban készen állt.

Időközben a kormányzat döntést hozott arról, hogy Horvátországgal megpályázza a 2012-ben esedékes labdarúgó Európa Bajnokság rendezői jogát. S a lebonyolításul szolgáló magyarországi helyszínek között megjelölte az Üllői úti FTC stadiont is. A helyszínekről szintén kormánydöntés határozott. A központi döntés után a kormányzat koncepciót dolgozott ki az Üllői úti ingatlan hasznosítására, ezen belül – a régi helyén – egy 30-35 ezres, vadonatúj stadion felépítésére. Ennek alapja az volt, hogy – a kormányzat szélesebb körű lehetőségeit fölhasználva – az állam hatékonyabban és eredményesebben tudja a befektetőkkel való tárgyalások során akaratát érvényesíteni, s pályázati úton értékesíteni az ingatlant.
Az új konstrukció alkalmazása során az állam el akarta adni a teljes, 8 hektáros területet. Ezzel összefüggésben az FTC elfogadta az állam elképzelését, és a sikeres értékesítés érdekében felajánlotta a még 11 évig meglévő ingatlanhasználati jogát. A Ferencvárosi Torna Club úgy határozott, hogy az ingatlan sikeres hasznosításának elősegítése érdekében hajlandó lemondani 11 éves használati jogáról. Mindezt akkor, ha az állam megfizette volna a befektetők által az FTC-nek megajánlott 1,7 milliárd forintot. Ez tehát nem központi költségvetés által nyújtandó támogatás lett volna az FTC-nek. Az Üllői úti ingatlanértékesítés ugyanis az állam számára az 1,7 milliárd forint négy-ötszörösének megfelelő bevételt jelentett volna. Ebből, s nem az adófizetők pénzéből fizette volna ki az állam a használati jog ellenértékét.
A Ferencváros ugyanis az elmúlt másfél évben – amíg a vagyonkezelői jog visszavételére várt – három befektető-jelölttel tárgyalt. Bármelyikkel köt közülük szerződést az FTC, mindegyik biztosította volna az egyesület hosszú távú működéséhez szükséges forrásokat. Ez az összeg pontosan 1,7 milliárd forint egyszeri bevételt jelentett volna az FTC-nek. A Ferencváros azonban nem tervezte új, 30-35-ezer főt befogadó stadion építését, pusztán a jelenlegi pálya felújítását, korszerűsítését.

A Ferencváros a befektetőkkel folytatott tárgyalásokon elérte, hogy mindhárom befektető indulni szándékozott az állam által kiírni tervezett pályázaton.
A Nemzeti Sporthivatal által a kormányülésre előkészített anyag végül – az FTC vezetői előtt ismeretlen okból – nem került a kormány elé. A kormányzat tehát nem az egyesület elképzelését vetette el, hanem a saját maga által megfogalmazott javaslatát, annak kormánydöntésre kidolgozott anyagát vette le a napirendről.

Az FTC a továbbiakban is nyitott a tárgyalásokra, s várhatóan rövid időn belül aláírhatja a Sportfolio Kht-val korábban kidolgozott, korábban szóban kölcsönösen elfogadott megállapodást. A megállapodás magában foglalja az ingatlan hasznosítására kiírandó pályázat, illetve az FTC számára átadásra kerülő vagyonkezelői jog tartalmát.

Nincsenek megjegyzések: